bordersounds
statement on the imprisonment of publixtheatre

We are in a state of shock and fury after 25 members of the PublixTheatre have been arrested in Italy.
During the past year a brisk artistic exchange evolved between our group and the PublixTheatre in the field of political art, which finally lead into the joint organisation of the NOborder-NOnation-Caravans. We see our tour along the Eastern Schengen border as part of the same artistic activity that now - following constructed charges - brought the PublixTheatre behind bars: In our camping kit, we are also carrying swiss army knives and paraffine lamps.

We want to point out the group's highly professional working spirit that we could experience in various joint projects - e.g. when we faked a live streaming video from the tour's start in Nickelsdorf (Austria) or when our two caravans met again in Genoa. Shortly after our arrival Friday evening, only hours after the killing of Carlo Giuliani, we had long talks with some PublixTheatre activists in which they criticized that afternoon's riots. Now, one week later, it is themselves as critical artists who are accused of being leading members of the so called black bloc.

In fact, the PublixTheatreCaravan could be described as the epitome of what many critics of the anti-globalisation movement - even the most conservative ones - have been calling for: "creative protest".

Minutes before our two caravans split up again - we were heading for Slovenia, the others for the border camp in Frankfurt - we had a short interview with a PublixTheatre activist in which he describes the intriguing relation between the bulkheading policy of Schengen and the Genova "Red Zone". This statement clearly marks our common interest in the G8-summit and the worldwide movement that stood up against it.Two hours later, the 25 PublixTheatre people had turned to "criminals". We - by a stroke of luck - have for now remained artists.

With this unbelievable step towards a criminalisation of Art, the modern fortress EUrope has shockingly proven that unlawful police repression is an important component in its frontier-defense system.

Free Publixtheatre!
 

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erklärung zur verhaftung der volxtheaterkarawane

Wir sind geschockt und wuetend ueber die Verhaftung der Mitglieder des publixtheatre.
Ueber das letzte Jahr begann zwischen uns ein reger kuenstlerischen Austausch auf dem Feld politischer Kunst, eine Verbindung, die in der gemeinsamen Vorbereitung der NOborder NOnation Karawanen muendete. Wir sahen und sehen unsere Tour entlang der Schengener Ostgrenze als Teil der selben kuenstlerischen Aktivitaet, die nun das publixtheatre mittels durchsichtigster Konstruktionen ins Gefaengnis brachte: auch unter unseren Campingaccessoires sind Petroleumlampen, Messer, etc...

Es sollte ob der Tatsachen muessig sein, auf das Level der kuenstlerischen Auseinandersetzung beim publixtheatre hinzuweisen, dennoch wollen wir den hohen Grad der Professionalitaet herausstreichen, der uns bei den verschiedensten gemeinsamen Aktivitaeten auffiel: Sei es bei der Erstellung eines Fake-Livestream Videos fuer den Tourstart in Nickelsdorf oder beim Zusammentreffen unserer beiden Karawanen in Genua: Kurz nach unserer Ankunft Freitag abends, wenige Stunden nach der Toetung Carlo Giulianis, fuehrten wir lange Gespraeche mit Mitgliedern des publixtheatre, in denen diese die riots wenige Stunden zuvor kritisierten. Eben jene kritischen Kuenstlerinnen werden nun beschuldigt, Kern jenes sogenannten black blocks zu sein.

publixtheatre ist nichts anderes als der Inbegriff dessen, was von den verschiedensten Seiten, und sei es den konservativsten, als "kreative Globalisierungskritik" eingefordert wird.

Kurz bevor sich unsere Wege trennten - das publixtheatre wollte Richtung Grenzcamp in Frankfurt, wir nach Slowenien - gab uns ein Mitglied noch ein kleines Interview, in dem er kurz und praegnant den Zusammenhang umreisst, der zwischen der Roten Zone in Genua und der Abschottungspolitik der EU besteht: also der Grund, warum sowohl das publixtheatre als auch wir beim G8-Gipfel waren. Zwei Stunden spaeter waren die 25 publixtheatre-Leute ploetzlich Kriminelle, wir waren aus purem Glueck noch Kuenstlerinnen.

Mit der - in diesem Massstab wohl nicht gekannten - Kriminalisierung von Kunst vollzieht sich eine weitere Grenzueberschreitung in der Repressionspolitik der modernen Polizeifestung EUropa.

Freiheit fuer das publixtheatre!
 

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